Welcome to My World

Welcome to My World
참여작가 | 이미경, 박기원

아산정책연구원 갤러리(AAIPS)는 이미경과 박기원, 두 작가의 이인전을 개최한다. 이번 전시는 연구원의 갤러리를 위해 특별히 제작된 박기원 작가의 ‘Fence’(2011)와 이미경 작가의 ‘Carpet’(2011)이라는 두 개의 설치 작품으로 구성된다.

두 작가는 지난 20년간 공간에 대한 개념을 꾸준히 탐색해 왔다. 박기원은 작품의 디자인, 재료, 구조, 기능, 역사, 그리고 관객을 모두를 포함하는 공간에 대한 전체적인 조화를 추구한다. 이와 유사하게 이미경도 일정한 분위기나 관람자의 경험을 형성하는 것뿐만이 아니라, 전시의 목적과 공간까지도 고려하며 공간과 작품 간의 관계를 중요시 하는 작가이다.  이러한 관점에서 두 설치 작품은 마치 하나의 작품처럼 융화되며, 관객은 작품 속으로 다가갈 수 있게 기획되었다.

박기원의 ‘Fence’는 아산정책연구원의 특별한 건물 구조 형태를 재현한다. 다양한 방향의 길고도 짧은 벽, 자연광이 들어오는 긴 창문, 내부 중심에 있는 유리와 철조의 곡선 구조, 4개의 기둥, 천장, 바닥, 벽 등은 모두 다른 소재로 이루어져 있다. ‘백업이라는 평범한 건축재료로 움직이는 울타리를 만들어 건물 구조 형태의 조화를 작가와 관객이 다시 한번 함께 느껴 보자는 것이 이번 작품의 취지이다.

이미경의 'Carpet'는 어떤 사회적인 만남의 장을 위한 연출이다. 하나 하나의 카펫은 작품관람을 위해 전시장을 방문하는 관객들을 상징 하거나, 혹은 그들을 기다리고 있는 모습이기도 하다. 이번 작품은 전시장에서 이것이 작품인지를 인식하지 못하고 자연스럽게 접하게 되며 ‘Carpet’를 밟고 다니면서 박기원의 작품을 감상하며 담소를 나누도록 유도되고 이를 통해 관람자들의 경험과 작품의 효과를 극대화 한다.

박기원 작가(1964년 생)는 국립현대미술관(2010) 및 스페인의 레이나 소피아 국립미술관(2006), 아르코미술관(2006)에서 개인전을 개최하고, 몽인아트센타(2008), 리움 삼성미술관(2007), 소마미술관(2006), 베니스비엔날레(2005)에서 있는 단체전에서 작품을 선보였다. 이미경 작가(1966년 생)는 아르코미술관(2009), 소마미술관(2007), 부산비엔날레(2006), Tokyo Opera City Gallery (2002), 부산시립미술관(2002)에서 작품을 선보여 왔다.


 
Art at the Asan Institute for Policy Studies (AAIPS) is pleased to announce “Welcome to My World”, a collaboration between Park Kiwon and Lee Mikyung. The exhibition consists of two site-specific works: Fence, 2011 by Park Kiwon and Carpet, 2011 by Lee Mikyung.

Park Kiwon and Lee Mikyung have rigorously explored the concept of space for nearly two decades. For Park, each work begins with a total understanding of a space: its design, material, structure, function, history, and its visitors. “I want my work to exist within the space. I think both the space and my work should be neutral.” Similarly, Lee takes into consideration the space, purpose as well as other works in an exhibition to compose a specific ambience and user experience. Her works serve to further communicate the purpose of the exhibition.

Fence reexamines the unique structural design of the gallery space. The walls are both short and long, verging in different angles. A long window allows for natural light. The four pillars, ceiling, floor and walls are each constructed with different material. By constructing a wall with infinitely overlapping layers of ‘back-up’ strips, the work becomes an undulating fence embracing the gallery walls. The work softens the sharp angles of the walls, minimizes the contrasting structural materials, and filters the incoming sunlight to function as a medium between the space and its elements.

Carpet is a tableau of a social gathering. Carpets are laid out to mimic social space, and each carpet stands in for an individual—as if reserving a place for an expected guest. Lee seamlessly integrates her artwork into the exhibition environment. The artwork will be stepped upon, both knowingly and unknowingly. Each object is carefully placed to enhance the viewer’s experience of the space, thereby also amplifying the impact of Park’s work.

Park lives and works in Seoul, Korea. His work has been the subject of numerous exhibitions including those at the Museum Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid), National Museum of Contemporary Art (Seoul), The Korean Pavilion at the 51st Venice Biennale, and Leeum Museum of Art (Seoul). Lee lives and works in Seoul, Korea. Her work has been presented in Ssamzie Studio (Seoul), East Modern Art Center (Shanghai), Art Sonje (Seoul), Pusan Biennale and Arko Art Center (Seoul).